Ik heb het vaak met ondernemers over de welke elementen een converterende website zouden moeten hebben.
Sommige ondernemers willen zoveel mogelijk informatie op de website willen zetten, resulterend in grote lappen tekst die moeilijk te ontrafelen zijn voor hun bezoekers. Anderen houden het graag minimalistisch en geven nauwelijks informatie over hun bedrijf.
Bovendien is het niet altijd duidelijk waar bepaalde informatie moet komen te staan. Dit resulteert meestal in een warrige en minder gebruiksvriendelijke website. Dus, met jouw ideale klant in gedachten, volgen hier enkele van onze ideeën over welke elementen een website moet hebben. En, net zo belangrijk, waar je ze plaatst om een optimale gebruikerservaring te creëren.
Element 1: de homepage, om je ideale klant te betrekken
Dit is natuurlijk het belangrijkste element dat elk website zou moeten hebben. De homepage is meestal de eerste ontmoeting van een bezoeker met uw website. Het zou dus een warm welkom moeten zijn. Daarom is het belangrijk dat in een oogwenk duidelijk is waar uw website over gaat. Dit kan zowel met afbeeldingen als met tekst die elkaar versterken. De titel van je bedrijf, een sublijn (uw missie bijvoorbeeld) en een aansprekende afbeelding moeten uw bezoeker vertellen wat ze op deze website kunnen vinden.
De rest van de startpagina moet een soort samenvatting zijn van de rest van uw site. Maak kleine ‘teasers’ die de gebruiker boeien, zodat ze op je site blijven en naar de andere pagina’s klikken. Vertel je bezoekers over het WAAROM van jouw bedrijf, WAT je doet en HOE je het doet. Laat een aantal van je werk / producten zien (indien mogelijk) en deel reviews. Elk van deze elementen kan vervolgens linken naar de andere pagina’s als mensen meer willen weten.
Element 2: de pagina over jou/jouw bedrijf, om vertrouwen op te bouwen
Hier vertel je alles over je bedrijf. Hoe transparanter hoe beter, want transparantie schept vertrouwen. Je kunt iets vertellen over de geschiedenis van het bedrijf, de huidige situatie, de oprichter en het team. Vergeet de foto’s van de mensen achter het bedrijf niet! Het zien van de werkelijke persoon achter het bedrijf helpt altijd om een gevoel van vertrouwen te creëren en is vaak de meest bekeken pagina van je website.
Element 3: jouw producten / diensten, om te delen wat je aanbiedt
Deze pagina gaat helemaal over wat u te bieden heeft. Waar je bedrijf ook over gaat, je moet een pagina hebben waarop duidelijk is wat klanten bij jou kunnen afnemen. Het is dus eigenlijk je sales pagina, waar je jouw diensten of producten neerzet. Ook hier profiteer je van zo transparant mogelijk zijn. Dat betekent dus dat je veel details van je product of dienst kunt delen; wat is de maat, wat zit er in het pakket, zijn er extra elementen? En het liefst deel je ook de prijzen. Het helpt onder andere om degene die mogelijk geïnteresseerd is (maar niet wil uitgeven wat je vraagt) te scheiden van degene die echt geïnteresseerd zijn (jouw ideale klant). Want je wil geen tijd investeren in de eerste groep en juist wel in die laatste.
TIP: vertel op je site nooit wat iets kost, maar wat de investering is. Een belangrijk verschil, zeker als je een dienst aanbiedt. Want mensen investeren ergens in en als het goed is krijgen ze er dus ook iets waardevols voor terug.
Element 4: schrijf regelmatig blogs, om je expertise te tonen
Dit is een belangrijk element dat elk (startend) bedrijf op de website zou moeten hebben. Best lastig om veel content te schrijven als je net bent gestart (je hebt immers al zoveel te doen), maar het is het wel waard. Blogs zijn namelijk het ideale middel om jouw expertise met de wereld (en jouw ideale klant) te delen. Schrijf over onderwerpen die te maken hebben met jouw bedrijf. En dan ook het liefst relevante informatie voor jouw potentiële klanten. Het geeft geloofwaardigheid aan wie je bent en wat je te bieden hebt. Bovendien houdt Google echt van veel content op websites en zal jou dus eerder naar voren halen als je dit veel aanbiedt.
Een paar tips voor het schrijven van blogs:
- Zorg dat ze relevant zijn (voor je bedrijf en passend bij de actualiteiten);
- Ze moeten van goede kwaliteit (nuttige informatie waar je klanten echt wat aan hebben);
- Originaliteit wordt beloond (kopieer dus niet zomaar iets van een andere website maar geef je eigen standpunten weer).
Element 5: de contactpagina, om verder te gaan dan een bezoek aan je website
Je wil natuurlijk iets bereiken met je website, of het nu gaat om verkopen, informatie verstrekken of iets anders. je wil je bezoeker bij jouw bedrijf betrekken. En wat is meer betrokken dan dat ze contact met je opnemen? Een persoonlijke connectie is altijd beter dan een anonieme sitebezoeker. Want als je persoonlijk contact hebt, begrijp je ook daadwerkelijk meer van je doelgroep. Welke vragen hebben ze? Hebben ze suggesties? Willen ze gebruik maken van jouw producten of diensten? Naast het nut om betrokken te raken bij je klant, bouwt het ook vertrouwen op om uw contactgegevens op je site te plaatsen. Hoewel het misschien een beetje eng lijkt om dergelijke persoonlijke informatie in het openbaar te brengen (vooral als je kantoor je thuisadres is), geeft het je wel extra geloofwaardigheid. Mensen zullen je zien als een echt bedrijf met een manier om in contact te komen.
Dit zijn de 5 elementen voor een converterende website
Dit zijn volgens ons dus de 5 elementen voor een converterende website. Maar wil je nou nog meer weten over hoe je een website opbouwt? Bekijk ook mijn blog ‘In 6 supersimpele stappen je eigen WordPress website’. En wil je hulp, neem dan contact met me op!