Ik heb een logo voor mijn bedrijf: ben ik nu klaar?

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Je wilt je merk op een aantrekkelijke manier presenteren aan jouw doelgroep, maar waar begin je nou? Je denkt: “Ik heb al een logo voor mijn bedrijf: ben ik nu klaar?” Wat heb je verder nog meer nodig? We leggen het graag aan je uit.

Wat is branding?

Je hoort het wel vaker, branding van je merk. Maar wat is dat? Branding is meer dan een huisstijl. En met alleen een logo voor je bedrijf ben je nog niet klaar. Branding omvat ook je visuele identiteit en je merkidentiteit. Het is wat een merk definieert: de persoonlijkheid. Het is ook wat een merk onderscheidt van een niet-merk. Veel dingen in jouw omgeving zijn een merk, van producten en diensten en van steden tot politici. En dat is niet voor niets, want mensen houden van merken.

In de huidige tijd van het wereldwijde web en social media is het mogelijk om als individu ook op te vallen. Branding is een van de meest efficiënte strategieën om een bedrijfsidee te laten opvallen in een sterk concurrerende markt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande afbeelding. Hieruit blijkt duidelijk waaruit een merk is opgebouwd en wat branding inhoudt.

De opbouw van een merk gaat verder dan het logo van mijn bedrijf
De opbouw van een merk gaat verder dan het logo voor mijn bedrijf

Bovenaan staat het merk op zich. Wanneer je inzoomt op het merk valt als het goed is merkidentiteit op. Merkidentiteit omvat de persoonlijkheid van jouw onderneming. Je onderbouwt je merkidentiteit vaak aan de hand van een visuele identiteit. Je kunt bijvoorbeeld een folder uitgeven waarin jouw merkidentiteit weer wordt ondersteund. In deze folder pas je vervolgens verschillende lettertypes en dergelijke toe, de huisstijl. De huisstijl wordt op zijn beurt weer afgeleid uit het logo dat je hebt bedacht voor je onderneming.

Waarom is branding belangrijk?

Het uiteindelijke doel van elk merk is om vertrouwen te creëren en relevant te zijn voor een bepaalde groep mensen. Vertrouwen ontstaat door samenhangend gedrag. Doet het merk wat het zegt te doen? Het gedrag van merken is, net als menselijk gedrag, een van de belangrijkste drijfveren van de aankoopbeslissing van een consument. Als jouw online identiteit te veelbelovend is of niet past bij je offline identiteit, zal je problemen krijgen of niet verkopen. Jouw online aanwezigheid van vandaag geeft vaak je eerste indruk op mensen, die je vervolgens ‘live’ moet bevestigen. Om een ​​sterk merk te creëren, moet je het consistent toepassen in al je communicatie. Dat gaat dus veel verder dan “ik heb al een logo voor mijn bedrijf: Ben ik nu klaar?”.

Ok, dus ik heb al een logo voor mijn bedrijf, maar hoe doe je dan de branding?

De eerste stap is zichtbaarheid

Aandacht is naast tijd het meest schaarse goed van de 21e eeuw. Niemand wacht op je, niemand zal je pro-actief benaderen als jij niet zichtbaar bent. JIJ moet in beweging komen. Zorg dat je gezien wordt!

Jouw visuele identiteit omvat alle zichtbare elementen van jouw merk: naam, logo, lettertypen en kleuren toegepast op jouw visitekaartjes en e-mailhandtekening, presentatiesjablonen, jouw website en profiel op sociale media. Jouw werkplek maakt zelfs deel uit van jouw visuele identiteit. Hetzelfde geldt voor je fysieke verschijning. Eigenlijk telt alles, online en offline, dat visueel communiceert wie je bent, wat je doet en waarom het belangrijk zou moeten zijn voor je doelgroep. Als je niet precies weet waar je moet beginnen, is het handig om een moodboard te maken.

Waarom is visuele communicatie zo krachtig?

Onze hersenen reageren sterker op visuele informatie en wordt door onze hersenen veel beter herinnerd. Hoor informatie en je weet drie dagen later nog 10%. Doe er een plaatje bij en je weet drie dagen later gemiddeld nog 65%. ⁠In bepaalde gevallen werkt een mooi beeld zelfs zo goed dat het brein ons kan doen geloven dat we het product al eerder hebben gebruikt, ook wanneer dit helemaal niet het geval is. “Voor hetzelfde geld maak je iets mooi”, zei Steve Jobs. Wat hij niet zei, maar wel wist, is dat je er dan twee keer zoveel voor kan vragen. Handig.

Nadat je jouw visuele identiteit klaar hebt, kun je tijd gaan besteden aan het ontwikkelen en verbeteren van je content.