Wat zegt de kleur van je logo over jouw bedrijf?

Je bent waarschijnlijk druk bezig met het bouwen aan je eigen merk. Super goed! Ik neem je in dit artikel mee in de psychologie van kleuren en waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de beste kleuren voor je logo kunt kiezen en hoe je de gewenste indruk maakt.

Het belang van kleur in design

Mensen voelen zich van nature tot bepaalde tinten aangetrokken, omdat kleuren heel goed zijn in het oproepen van een emotionele reactie – zowel positief als negatief. Kleur is belangrijk bij jouw ontwerp, omdat het onze hersenen stimuleert. Over het algemeen krijgen we het grootste deel van onze informatie over een omgeving door te zien, en kleuren geven betekenis aan datgene waarnaar we kijken. Zoals elk verkeerslicht of stopbord aantoont, kunnen kleuren een dramatische invloed hebben op hoe we de wereld om ons heen begrijpen en ermee omgaan. Vanuit een merk- en ontwerpperspectief is kleur cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat 85% van een aankoopbeslissing gebeurt op basis van kleur. De meeste ondernemers zien het bepalen van kleur als iets wat ze achteraf wel even kunnen doen. Terwijl het eigenlijk van zeer groot belang is.

Kleurpsychologie en logo’s

Het is onmogelijk om over logokleuren en branding te praten en niet over kleurpsychologie. Dit studiegebied onderzoekt de relatie tussen bepaalde tinten en menselijke reacties. Voorstanders van kleurenpsychologie geloven dat je de theorie kunt gebruiken om bepaald gedrag bij klanten te activeren. Ongetwijfeld hebben onderzoekers en marketeers patronen ontdekt in menselijke reacties op kleuren. Maar geen van deze is waterdicht: de ene persoon zou rood kunnen beschouwen als een opwindende, aantrekkelijke kleur – en de volgende persoon zou het kunnen associëren met bloed en bloedvergieten. Context en het beoogde publiek is essentieel. En factoren zoals cultuur, geslacht en leeftijd betekenen dat verschillende kleuren door verschillende mensen op verschillende manieren worden waargenomen.

Marleen: “En dan heb je ook nog van die rare mensen zoals ik, die een kleur ervaren bij letters. Synesthesie heet dat met een mooi woord. Maar dat kleurgevoel pas ik weer toe in mijn werk.”

Welke kleuren passen bij jou?

Hoeveel kleuren moet een logo hebben?

Een hoofdregel bij het ontwerpen van een logo is dat een logo er goed uit moet zien in zwart en wit, dus als je een enkele kleur of twee of drie contrasterende kleuren gebruikt, kun je je hier goed aan houden. Test ook of je logo geschikt is op verschillende achtergronden.
Succesvolle logo’s zijn doorgaans eenvoudig – en het is opvallend dat maar liefst 95% van de merken slechts één of twee kleuren in hun logo
gebruikt.

Hoe je een kleurencombinatie kiest voor jouw logo

Er zijn twee dominante soorten logo’s: woordmerken en symbolen. Een woordmerk (ook wel typografisch logo) is waar de naam van het bedrijf de focus van het logo is. Dit soort logo is afhankelijk van een goed lettertype en een sterke kleurkeuze. Bekende voorbeelden hiervan zijn:

Een symboollogo is gebaseerd op een afbeelding om het merk herkenbaar te maken. Dit type logo is vaak alleen geschikt wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. Vaak waren dit soort logo’s voorheen een combinatie logo en zijn ze zo bekend geworden dat de naam niet meer nodig is. Bekende voorbeelden hiervan zijn:

Bij een combinatie logo is een afbeelding dus gecombineerd met de naam van het bedrijf:

Kies het kleurenschema

Denk na over de associaties die je mensen met jouw merk wilt laten maken. Welke kleuren ondersteunen dit het beste? De kleuren die je kiest, zullen waarschijnlijk een leven leiden dat verder gaat dan het logo. Je kunt hiervoor gebruik maken van handige tools, zoals Adobe Color.

Bepaal voor jezelf of de kleuren die je hebt gekozen (of wilt gaan kiezen) wel echt matchen met het gevoel dat jij wilt uitdragen. Je zult zien dat je hiermee ook gelijk de juiste doelgroep en dus de juiste klanten aantrekt.

Ik hoop dat het artikel je helpt met je keuze voor een kleur of inspiratie geeft voor je onderneming. Mocht je er zelf niet uitkomen en professionele hulp willen bij je logo, neem contact op met me!