Zo maak je een social media strategie

Kost het onderhouden van jouw social media op dit moment jouw ook zoveel tijd? Dan is het tijd om je social media strategie uit te gaan denken. De stappen voor je social media strategie komen grotendeels overeen met je algehele content strategie. Mijn advies is dan ook dat je daar eerst mee start (check deze blog!) en dat je social media strategie een verlengstuk hiervan is. Ook omdat het effect van social media minder langdurig is dan het effect van blogs op je website.

1. Kies je kanaal en format

Waar bevindt jouw doelgroep zich? Daar moet jij ook zijn! Kies er een of twee waar jij je op wilt gaan focussen. Hoe minder hoe beter en consistentie is de kracht. 

Kies ook voor verschillende formats, de een houdt juist van video, de ander juist van tekst. Door te variëren wordt het minder saai. Voorbeelden van verschillende formats zijn: tekst, podcast, video, live video, infographic, quiz, beeldcarrousel (meerdere plaatjes achter elkaar met verhaallijn), e-book, etc. 

2. Kies een frequentie

Belangrijk hierbij is dat je kiest voor een frequentie die je consistent vol kunt houden. Dat is noodzakelijk om het gewenste effect te bereiken, maar het is ook belangrijk voor jezelf. Het is namelijk frustrerend en demotiverend als je doelen hebt maar gaandeweg merkt dat je het benodigde werk ervoor niet doet, om wat voor reden dan ook.

3. Bedenk een aantal content categorieën

Dit kan overeenkomen met de categorieën uit je contentstrategie, maar zorg dat bij social media een van de categorieën over jezelf gaat. Het heet niet voor niets social media. Mensen willen graag jou als ondernemer leren kennen. Ik heb bijvoorbeeld 3 categorieën. Een over mijzelf en mijn persoonlijke avonturen, een over het werk wat ik heb gemaakt en een uitleg over dat product en een over tips voor als je zelf aan de slag gaat met websites of vormgeving. Heb je voor Instagram gekozen als kanaal, zorg dan ook dat je nadenkt over een grid. Een aantrekkelijk grid op je profiel werkt als een extra visitekaartje. 

4. Start met schrijven

Tips:

  • Eerste zin triggeren
  • eindig met een vraag, zodat mensen interacteren en zich aangesproken voelen,
  • deel waarde, ben niet bang om te veel kennis weg te geven, mensen zullen jouw gaan zien als expert op dat gebied
  • gebruik goede en persoonlijk beeldmateriaal,
  • gebruik goede hashtags.

Writersblock?

  • Tips&tricks,
  • facts&figures,
  • interessante weetjes,
  • welke tools gebruik je?
  • Kijkje achter de schermen,
  • fails/screw ups zorgen voor menselijkheid en herkenning,
  • vertel wat over jezelf,
  • waar ben je mee bezig,
  • wat zijn momenten in het jaar dat mensen jouw product of dienst nodig hebben? Haak daar op aan. 

5. Zorg dat je beeldmateriaal op voorraad hebt

Niets is zo vervelend als dat je wel een idee hebt wat je zou willen posten, maar je kan nergens op je telefoon een geschikte foto van jezelf vinden die daar bij past. Stockbeelden raden we af, omdat deze de persoonlijkheid wegzuigen uit je merk. Maak mooi beeldmateriaal zelf in Canva of huur een fotograaf in om foto’s van jezelf te laten maken. Duur? Hoeft niet. Nuttig? Zeker, mensen huren jou als persoon in en het geeft vertrouwen als ze vooraf een beeld hebben van wie je bent.

6. Hergebruik je content

Omdat op social media je content vrij snel weer verdwijnt (zie afbeelding boven aan de blog) loont het om te starten met een wat langere stuk content (zoals een video/podcast/blog). Vervolgens ga je deze ophakken in stukjes en hergebruiken. Dit wordt ook wel de content bakery genoemd. Dit betekent dat je steeds stukjes van je blog gebruikt in je social media posts. Hierdoor haal je meer rendement uit je content. Dat rijmt en scheelt tijd. 

7. Start met posten

Wacht niet tot het perfect is, maar start gewoon vandaag. NU, met 1 post. Je kan planningstools gebruiken (zoals Later) waarbij je posts vooraf kan inplannen, maar probeer ook ruimte te houden voor actualiteiten. 

8. Wees sociaal op social media

Reageer ook op anderen. Op mensen die op jouw post reageren en op posts die ook gelezen worden door jouw doelgroep. Mensen krijgen jouw bericht niet automatisch te zien en op social media is jouw post ook weer zo verdwenen.